5 ideeën voor duurzame evenementen
Duurzame evenementen houden rekening met factoren om de milieueffecten van hun activiteiten te verminderen. Elk evenement veroorzaakt op de een of andere manier een ecologische voetafdruk in onze omgeving. Het is daarom onze verantwoordelijkheid om het zo te ontwerpen dat de impact zo klein mogelijk is, of zelfs acties te ondernemen om deze te compenseren. Het doel is niet alleen om neutraal te zijn, maar ook om initiatieven te bevorderen die het ecosysteem verbeteren.
Het organiseren van duurzame evenementen is een verantwoordelijkheid van bedrijven die verder gaat dan alleen het communiceren van een milieuvriendelijk imago naar het publiek. Het gaat erom aan te tonen dat het merk of de organisatie maatschappelijk betrokken is, door een reeks acties te plannen die gericht zijn op de duurzaamheid van het evenement. Hier zijn vijf ideeën die je kunnen inspireren.
Voorbeelden van duurzame evenementen voor bedrijven
Deze studie van de Universiteit van Freiburg in Duitsland analyseert de koolstofvoetafdruk van reizen naar een reeks conferenties. In het bijzonder de laatste zeven Algemene Conferenties van het Europees Consortium voor Politiek Onderzoek (ECPR), met maximaal 2.000 deelnemers. Het document laat zien dat de koolstofvoetafdruk van reizen naar één enkele conferentie meer dan 2.000 ton broeikasgassen kan bedragen, vergelijkbaar met wat ongeveer 270 Britse burgers in een heel jaar uitstoten. De gemiddelde deelnemer produceert tussen 500 en 1.500 kg CO2 per conferentie.
1. De locatie van het evenement
In dit verband moeten de emissies die verband houden met de locatie van het evenement in overweging worden genomen. Het kiezen van een stad of locatie die voor de meeste deelnemers zo toegankelijk mogelijk is, is cruciaal voor de duurzaamheid. Als eenvoudig voorbeeld: voor een bedrijfsbijeenkomst is het minder duurzaam om deze te organiseren op een eiland dat alleen per vliegtuig bereikbaar is dan dicht bij het hoofdkantoor van het bedrijf, waar de meeste werknemers te voet naartoe kunnen gaan.
2. Mobiliteit per trein of gedeeld vervoer
De organisatie kan reizen over land met een lagere milieubelasting bevorderen door deelnemers aan te moedigen met de trein te reizen of een bus te delen. In dit verband kunnen deelnemers worden geïnformeerd over deze mogelijkheden en bewust worden gemaakt van het probleem van koolstofemissies door reizen. Er kunnen zelfs kortingen of beloningen van een bepaald type worden aangeboden aan degenen die de grootste inspanningen leveren om hun koolstofvoetafdruk te verkleinen.
3. Vermindering van hulpbronnengebruik
Het verminderen van het gebruik van hulpbronnen is cruciaal voor duurzame evenementen. Dit omvat een transversale planning die alle niveaus van het evenement beïnvloedt. Bijvoorbeeld door papiergebruik te beperken en te zorgen dat de meeste registratie- en accreditatieprocessen digitaal verlopen. Wat energie betreft, kan men optimaal gebruik maken van zonlicht of het evenement zelfs buiten organiseren om kunstmatige verlichting te vermijden. Daarnaast is het belangrijk om het evenement van hernieuwbare energie te voorzien en elektriciteit in het algemeen verstandig te gebruiken.
4. Online deelname
Een andere optie is om de mogelijkheid te bieden om online deel te nemen aan het evenement. Online evenementen hebben een aanzienlijk kleinere, bijna verwaarloosbare, impact op het milieu in vergelijking met andere. Het evenement hybride maken, dat wil zeggen zowel fysiek als online, is een uitstekende optie voor duurzaamheid. Dit is een steeds populairder wordende realiteit geworden na de COVID-19-pandemie.
5. Het uitreiken van duurzame trofeeën van Sustain Awards
Het uitreiken van prijzen, trofeeën of gedenkplaten is gebruikelijk bij evenementen. Daarom is Sustain Awards een uitstekende optie om ervoor te zorgen dat je evenement duurzaam is met onze selectie van ecologisch ontworpen onderscheidingen, gemaakt van gerecyclede materialen. Onze trofeeën verminderen de milieu-impact met 80% in vergelijking met andere. Bovendien kunnen ze worden gepersonaliseerd of zelfs op maat worden gemaakt. De perfecte partner om de waarden van je bedrijf of organisatie op een verantwoorde manier over te brengen.