Mensen vertonen vaak herhalende gedragskenmerken. Daarom is het gebruikelijk dat we in ons bedrijf een wat knorrig persoon hebben, iemand die 's ochtends moeite heeft om op gang te komen omdat hij erg moe is, of iemand die altijd honger heeft en op elk moment naar de automaat gaat om op krachten te komen. We mogen de persoon die constant e-mails stuurt of de grappenmaker niet vergeten.
Zeker weten dat je een van deze profielen herkent of geïnspireerd bent om een karakteristiek gedrag in jouw organisatie te vinden dat bij een persoon hoort. Je kunt bijvoorbeeld een herdenkingsplaat als prijs geven met een gegraveerde zin die uitlegt wat hem of haar bijzonder maakt. Het idee is om representatieve kenmerken van elke persoon te benadrukken zodat iedereen plezier heeft en een ontspannen tijd beleeft.
Het gaat om een attent en empathisch gebaar, uiteraard, waarbij je personen en hun eigenschappen kiest die iedereen aan het lachen kunnen maken, vooral de hoofdrolspeler. Als je twijfelt of iemand zich beledigd kan voelen, denk dan beter aan iets anders. Het is het beste om het met oprechtheid en vriendelijkheid te doen, zodat iedereen het als een vriendelijke grap tussen collega's ziet om plezier te hebben en een leuke tijd te beleven. Als je niet zeker weet of een bepaalde prijs geschikt is, raadpleeg dan je collega's op kantoor. Misschien kun je een creatief team samenstellen om de prijzen te ontwerpen en de activiteit nog meer samenwerkend te maken.